O nás
Co děláme a proč

Bez mléka, cukru a lepku - jde to? Jde to!

Pro některé je to životní styl, pro jiné nutnost, protože jejich tělo nedokáže některé složky potravy správně zpracovat. O škodlivosti cukru a jeho nadměrné konzumaci bylo napsáno už hodně studií, kravské mléko je častý alergen, proč ale vynechat i lepek, resp. škroby?

Škroby celkově jsou velmi prozánětlivé potraviny, které ve vyšší míře mohou způsobovat trávicí potíže a u citlivých jedinců způsobují i onemocnění nejen trávicího traktu. Spolu s cukry vytváří dobré podmínky pro tvorbu a množení zánětu v těle, i skrytého v trávicím ústrojí a dalších vnitřních orgánech. Zatěžují tak imunitní systém těla, který místo toho, aby bojoval s viry a bacily, se věnuje léčbě vnitřních zánětů.

Strava založená na vynechání škrobů a cukrů (sacharidů) má mnoho podob, od poměrně striktních SCD či GAPS stravovacích směrů až po pohodové PALEO či NÍZKOSACHARIDOVÉ stravování. Jídlo takto připravené léčí, je plné snadno vstřebatelných živin, které nezatěžují trávicí trakt. Zasytí a je chutné, vhodné pro lidi s intolerancí lepku a laktózy, se syndromem propustného střeva či Crohnovou chorobou (nutné i tak sledovat složení kvůli možné alergii zejména na ořechy a stadiu zaléčení). Pomáhá lidem s metabolickými, neurodegenerativními i psychickými onemocněními, dodává energii a chuť do života.

SCD

Special Carbohydrate Diet - Speciální sacharidová dieta

Tento výživový směr vylučuje všechny druhy sacharidů, které naše tělo není schopno strávit úplně nebo vůbec. Využívá pouze jednoduché cukry, které jsou přirozeně obsažené v ovoci, ze sladidel je vhodný jen med a datlový sirup. Vyhýbá se jakýmkoli škrobům obsaženým v obilovinách, luštěninách či bramborách. Mezi vhodné mléčné výrobky jsou zařazené zejména ty fermentované (domácí jogurty) či zrající (sýry), ovšem výjimečně a pouze tehdy, vymizely-li zdravotní obtíže spojené s konzumací lepku a laktózy. Podobně opatrně jsou zařazovány některé druhy ořechů a kakao.

GAPS

Gut And Psychology Syndrom - Syndrom trávení a psychologie

Tento výživový směr vychází ze SCD a dává do přímého vztahu stav našeho zažívání a celkového zdravotního stavu (jak psychického, tak fyzického). Vyznačuje se vynecháním všech obilovin, rafinovaných cukrů a cukru mléčného, tedy laktózy. Využívá zejména nasycené tuky v podobě kvalitního másla, sádla a kokosového oleje, neomezuje přísun kvalitního masa. Je bohatý na ořechy a semínka. Důraz se zde klade na specifický způsob přípravy některých potravin, aby se tím předcházelo potížím s trávením. Navrací se tedy k tradičním metodám kvašení a nakládání pro zajištění přísunu kvalitních probiotik. Základem celé diety je dlouho vařený vývar a velké množství tepelně zpracované kvalitní zeleniny.

Paleo

Jedná se o výživový směr založený na konzumaci takových potravin, na které jsme jako lidstvo dobře adaptováni. Vyloučeny jsou novodobé potraviny, jako je obilí, mléko, cukr a všechny průmyslově zpracované potraviny. Paleo znamená především nahrazení obilovin zeleninou a vyloučení téměř všech jednoduchých sacharidů (cukr, sladkosti). Příjem bílkovin je tvořen kvalitním masem a vejci, omezeně fermentovanými mléčnými výrobky s vysokým obsahem tuku. Důraz je kladen na kvalitu potravin, které tělo přijímá.

LCHF

Low Carb High Fat - nízkosacharidové stravování

Principem je omezení sacharidů ve stravě ve prospěch zdravých tuků. Sacharidy jsou obsažené ve spoustě potravin - zelenině, ovoci, mléčných výrobcích, a to ve formě, která je pro tělo přirozeně stravitelná. Omezují se zde tedy průmyslově zpracované potraviny, bílý cukr v jakékoli formě, bílá mouka, některé druhy sladkého ovoce a na škroby bohatá zelenina. Celkově se vrací k přirozené chuti základních potravin a jejich sladkosti, doslazuje minimálně a dezerty jsou podávány velmi zřídka. Nedoporučuje se zde ani med či datlový sirup, některé druhy zeleniny a ořechů se používají omezeně. Naopak využívá různé druhy masa, vejce, velké množství zeleniny a širokou škálu nejlépe čerstvých tučných mléčných výrobků.